عوارض خوردن آبلیمو برای دندان

تاریخ ارسال : 1400/02/12

بسیاری از افراد علاقه زیادی دارند تا، ترکیب لیموترش و آب را می نوشند زیرا به پاکسازی و سم زدایی دستگاه گوارش ، تحریک آنزیم های گوارشی ، هضم صحیح ، دریافت ویتامینC و حتی گاها به کاهش وزن کمک می کند . اما ممکن است خوردن آبلیمو عوارضی را برای دندانتان به همراه داشته باشد. در این مطلب از کلینیک اکتیدنت به موضوع عوارض خوردن آبلیمو برای دندان به طور دقیق خواهیم پرداخت.

عوارض خوردن آبلیمو برای دندان

بسیاری از افراد علاقه زیادی دارند تا، ترکیب لیموترش و آب را می نوشند زیرا به پاکسازی و سم زدایی دستگاه گوارش ، تحریک آنزیم های گوارشی ، هضم صحیح ، دریافت ویتامینC و حتی گاها به کاهش وزن کمک می کند . اما ممکن است خوردن آبلیمو عوارضی را برای دندانتان به همراه داشته باشد. در این مطلب از کلینیک اکتیدنت به موضوع عوارض خوردن آبلیمو برای دندان به طور دقیق خواهیم پرداخت.

از بین رفتن مینای دندان با مصرف آبلیمو

مصرف غذا ها و نوشیدنی های اسیدی همچون لیمو اصلی ترین علت فرسایش مینای دندان هستند. مینای دندان سخت ترین ماده معدنی موجود در بدن انسان است. این ماده سطح خارجی هر دندان را پوشش داده و از مواد معدنی ساخته شده که عمده این مواد هیدروکسی آپاتیت است. هنگامی که مینای دندان فرسوده شود، عاج زیرین را در معرض دید قرار می دهد و ممکن است حساسیت دندانی را برای شما به همراه آورد.

اسید موجود در لیمو ، مینای دندان را در خود حل کرده و در طول زمان سبب فرسایش آن می شود بدین ترتیب دندان بدون لایه ی اصلی محافظ، آسیب پذیر خواهد شد. احساس درد هنگام لمس دندان ها با زبان می تواند یکی از نشانه های فرسایش مینای دندان باشد. ممکن است دندان های شما تو رفته و زردتر به نظر برسند.

کاهش عوارض نوشیدن آبلیمو

بلافاصله پس از نوشیدن آب لیمو مسواک نزنید

حداقل ۳۰ دقیقه پس از نوشیدن آب لیمو دندان خود را مسواک نزنید. زیرا باعث منتشر شدن اسید آب لیمو در دهان میشود.همچنین فشار مسواک بر دندان ها مینای دندان آسیب می بیند. پس تا یک ساعت پس از مصرف آب لیمو مسواک نزنید و با جویدن یک تکه آدامس یا خوردن یک عدد خیار تعادل مواد را به دهان خود بازگردانید. سپس برای مسواک زدن از یک مسواک نرم و خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید ( وجود فلوراید مینای دندان را سفت می کند) .

حتما بخوانید:

آیا بیماری لثه باعث تشدید کرونا می شود؟

عوارض خوردن آبلیمو برای دندان

عوارض خوردن آبلیمو برای دندان

شستن دهان پس از نوشیدن آب لیمو

پس از نوشیدن آب لیمو فوراً دهان خود را با آب بشویید. با این کار اسیدی که ممکن است روی سطح دندان باقی مانده باشد از بین می رود و همچنین باعث کاهش اسیدیته بزاق دهان می شود.

استفاده از نی هنگام نوشیدن آبلیمو

برای آن که بتوانید مضرات خوردن آبلیمو را کم کنید می توانید هنگام نوشیدن آبلیمو از نی استفاده کنید. نوشیدن آب لیمو از طریق نی می تواند خطر فرسایش مینای دندان را کاهش می دهد زیرا استفاده از نی باعث می شود تا مایعات از دندان دور شوند.

جویدن آدامس بدون قند پس از نوشیدن آب لیمو

پس از نوشیدن آب لیمو آدامسی فاقد قند بجوید زیرا این امر به شما در تولید بزاق بیشتر کمک کرده و میزان اسیدیته در دهان را خنثی می کند.

مصرف آبلیمو با آب سرد

از آب سرد استفاده کنید. زیرا آب گرم حلال بهتری بوده و اسید های موجود در یک نوشیدنی آب لیمو داغ بیشتر در دسترس مینای دندان هستند. از ریختن آبلیمو در چای داغ و …بپرهیزید.

مضرات خوردن آبلیمو برای دندان

مضرات خوردن آبلیمو برای دندان

لیوان خود را بزرگ تر کنید ، نیمی از آب لیمو را در۲۵۰ میلی لیتر آب حل کنید. اگر چه ممکن است مهارکننده بنظر برسد اما لیوانی بلند تر با آب بیشتر، اسید سیتریک لیمو را رقیق کرده و به همان اندازه موثر است و مزایایی برای سلامتی شما خواهد داشت.

از روغن گیاهی لیمو استفاده کنید

به جای آب لیمو ، از دو قطره روغن گیاهی لیمو استفاده کنید.

آب لیمو را همراه سالاد مصرف کنید

بهتر است آب لیمو را همراه سالاد مصرف کنید.

 

موضوعات مرتبط: مسواک زدن

مضرات استفاده از خلال دندان

تاریخ ارسال : 1400/02/12

شاید شما جز افرادی باشید که به صورت مکرر از خلال دندان استفاده می کنید و همواره این سوال در ذهنتان باشد که مضرات استفاده از خلال دندان چیست؟ باید بگوییم خلال دندان به دندان و لثه آسیب می‌زند. وقتی چیزی می‌خورید و بین دندان‌هایتان گیر می‌کند، تلاش می‌کنید آن را بیرون بیاورید. در این مواقع بعضی از افراد از خلال دندان استفاده می کنند که به گفته کارشناسان استفاده از آن اصلا خوب نیست. چون خلال دندان‎های امروزی بیشتر از جنس چوب و پلاستیک است که ممکن است در وهله‌ اول خوب باشد اما باعث آسیب دیدگی دندان‌ها می‌شود.

مضرات استفاده از خلال دندان

شاید شما جز افرادی باشید که به صورت مکرر از خلال دندان استفاده می کنید و همواره این سوال در ذهنتان باشد که مضرات استفاده از خلال دندان چیست؟ باید بگوییم خلال دندان به دندان و لثه آسیب می‌زند. وقتی چیزی می‌خورید و بین دندان‌هایتان گیر می‌کند، تلاش می‌کنید آن را بیرون بیاورید. در این مواقع بعضی از افراد از خلال دندان استفاده می کنند که به گفته کارشناسان استفاده از آن اصلا خوب نیست. چون خلال دندان‎های امروزی بیشتر از جنس چوب و پلاستیک است که ممکن است در وهله‌ اول خوب باشد اما باعث آسیب دیدگی دندان‌ها می‌شود.

عوارض استفاده از خلال دندان

خونریزی و شل شدن لثه

استفاده مکرر از خلال دندان علاوه بر آسیب به لثه، سبب می شود لثه از جای اولیه حرکت کرده و شل شود. همچنین با وارد کردن فشار روی دندان و لثه برای خارج نمودن بقلایای غذا، لثه خونریزی نموده و به ریشه دندان آسیب می رسد.

آسیب به ریشه ی دندان

استفاده مکرر از خلال دندان نه تنها به لثه آسیب می زند بلکه وقتی لثه از جای اولیه حرکت می کند در واقع لثه شل می شود و باعث آسیب به ریشه دندان می شود که در برخی موارد با درد همراه است.

پوسیدگی دندان

یکی از مضرات استفاده از خلال دندان که بسیار رایج است پوسیدگی دندان می باشد. وقتی خلال را بین دندان ها نگه می دارید که غذاها را خارج کنید، باعث پوسیدگی و خونریزی میشود. اگر این کار را برای طولانی مدت انجام دهید باعث خرابی کل دندانها می شود.

خرابی روکش دندان

در هنگام استفاده از خلال دندان، روکش مصنوعی که برای حفاظت از دندان کرم خورده استفاده شده آسیب می بیند.

عفونت

خلال دندان ابزار استریل شده ای نیست و اغلب خارج از جعبه نگهداری شده و غبار و دیگر اجرام روی آن می نشیند. به همین علت استفاده از آن سبب بروز عفونت در دهان و سرطان دهان خواهد شد.

حتما بخوانید:

تاثیر سلامت دهان و دندان ها روی قلب

تکه هایی از مواد غذایی را به جا می ماند

با استفاده از خلال دندان نمی توان تمام بقایای مواد غذایی را از بین دندان ها خارج نمود.اکثر مواقع تکه هایی از مواد غذایی لابلای دندان ها باقی می ماند . خلال دندان تنها جلوی دندان ها را تمیز می کند و دسترسی کافی به بقایای مواد غذایی در پشت دندان ها ندارد.

زمان استفاده ممکن است تکه ای از آن در دهان بشکند و باقی بماند

در صورت استفاده از خلال دندان و ایجاد فشار تکه ای از آن ممکن است در لثه بشکند و موجب بروز عفونت شود.

مضرات استفاده از خلال دندان

مضرات استفاده از خلال دندان

بوی بد دهان

خلال دندان معمولا برای بیرون آوردن غذا استفاده می شود اما اگر این غذا برای مدتی داخل دندان مانده باشد بوی بدی ایجاد می کند.

بیماری لثه

استفاده مکرر نه تنها روی دندان ها، بلکه روی لثه نیز تاثیر می گذارد و باعث بیماری لثه می شود.

زیاد شدن فاصله بین دندان ها

استفاده مداوم باعث می شود فاصله بین دندان ها زیاد شود. این فاصله شانس اینکه غذا بیشتر داخل دندان ها بماند را بالا می برد و باعث خرابی دندان می شود.

خراب شدن مینای دندان

جنس خلال دندان ها از چوب و پلاستیک است. هنگام استفاده از آن ممکن است سختی که دارد به مینای دندان آسیب برساند.

کلام آخر

در آخر باید بگوییم از استفاده مکرر خلال دندان برای از بین بردن بقایای غذای مانده بین دندان ها پرهیز کنید. سعی کنید به جای استفاده از خلال دندان از نخ دندان استفاده کنید. نخ دندان به نسبت خلال دندان از مضررات بسیار کمتری برخوردار است و باعث سلامتی دهان و دندان شما خواهد شد.

 

موضوعات مرتبط: خلال دندان، درد لثه، نخ دندان

درمان صدا دادن فک

تاریخ ارسال : 1400/02/12

صدا دادن فک هنگام غذا خوردن و یا صحبت کردن همواره افراد بسیاری را مجبور به مراجعه به پزشک می کند. اما صدا دادن فک نشانه چیست و درمان آن چگونه است؟ اگر صدا دادن فک هنگام جویدن غذا و صحبت کردن شما را هم کلافه کرده است، تا انتهای این مطلب از کلینیک اکتیدنت، را بخوانید تا راه درمان صدا دادن فک را بیابید.

صدا دادن فک صدایی شبیه به کلیک کردن دارد که با احساس درد همراه است. گاهی اوقات این صدا دادن به دلیل بیش از حد کش آمدن فک است؛ مثل باز کردن زیاد از حد دهان هنگام غذا خوردن و یا خمیازه کشیدن. گاهی اوقات نیز به دلیل عملکرد ناصحیح مفصل هایی اتفاق می افتد که به استخوان فک و جمجمه متصل هستند. عملکرد ناصحیح این مفصل ها یک نوع اختلال را ایجاد می کنند که به آن سندروم مفصل گیجگاهی فکی می گویند.

علائم مفصل گیجگاهی فکی

  • قفل شدن فک در حالت باز یا بسته
  • سختی در غذا خوردن
  • دندان درد
  • سردرد
  • گردن درد
  • گوش درد
  • درد و ناراحتی در ناحیه فک
  • سوزش در ناحیه صورت و فک
  • سختی در باز کردن دهان از پهنا

علت صدا دادن فک هنگام غذا خوردن

هنگام صدا دادن فک، صدای مفصل فک با باز کردن دهان از مفصل فک تحتانی (مفصل طرفین فک که دهان را باز و بسته می کند) شنیده می شود. علت صدا دادن فک هنگام جویدن غذا این است که عضلات و تاندون های سفت شده فک شما را به یک سمت می کشند، یا آن را از جای خود خارج می کند. جابجایی فک و صدا دادن آن از مفصل فک از مفصل تحت فشار شنیده می شود که به آرامی به سمت داخل یا خارج از محل خود هنگام غذا خوردن، خمیازه کشیدن، و حتی گاهی صحبت کردن حرکت می کند (جابجایی فک).

بنابراین، صدا دادن فک هنگام غذا خوردن و… می تواند به دلیل مجموعه ای از مشکلات ایجاد شود. اما دلیل کلی جابجایی فک و صدا دادن آن به طور خلاصه سفت شدن عضلات و تاندون ها، و یا حتی سست شدن آنها و غضروف هاییست که به عملکرد درست فک کمک می کنند. این فشار و در ادامه صدا دادن فک هنگام جویدن غذا می تواند دلایل زیر را داشته باشد:

درمان صدا دادن فک

درمان صدا دادن فک

  • اختلالات مفصل فک (از جمله آسیب به دلیل اسپاسم عضلات، رماتیسم مفصل، و تومورهای مفصل فک)
  • استفاده زیاد از فک (برای مثال جویدن مداوم آدامس)
  • قرارگیری نادرست دندان ها
  • آسیب های قدیمی
  • قفل شدن فک
  • دندان قروچه

حتما بخوانید:

روش های درمان خون ریزی لثه

درمان صدا دادن فک

خوشبختانه این مشکل درمان های خانگی نیز دارد که شامل موارد زیر می باشد:

باز نکردن بیش از حد فک

از فعالیت هایی که باعث باز کردن بیش از حد دهان مثل فریاد زدن، آواز خواندن و جویدن آدامس می شود، دوری کنید.

وضعیت بدن خود را در حالت متناسب و متعادل نگه دارید.

فیزیک درمانی انجام دهید

کشش صورت و ماساژ دادن آن در شرایط مناسب می تواند برای درمان صدا دادن فک مناسب باشد.

پک های یخ یا گرم

قرار دادن کمپرس یخ به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی محل و سپس کمپرس داغ به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه بعد از آن، می تواند به از بین بردن علائم و درد کمک کند که می توانید این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

خودداری از خوردن غذاهای سفت و برشته

از غذاهای برشته ، سبزیجات خام یا غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند تا حد ممکن استفاده نکنید.

آرام کردن فک

تا حد ممکن دهانتان را آرام باز و بسته کنید و با باز نگه داشتن بین دندان ها، فشار را از روی فک بردارید.

تمرین مدیریت استرس

کاهش استرس به از بین بردن صدای فک کمک می کند و باعث جلوگیری از اقداماتی مثل دندان قروچه کردن می شود. مدیتیشن، فعالیت فیزیکی و تنفس عمیق هنگام ورزش نمونه هایی از تکنیک های مدیریت استرس است.

درمان های پزشکی صدا دادن فک

  • دارو: داروهای مختلفی برای درمان دندان درد موجود می باشد که می توانید تحت نظر پزشکتان از آن ها استفاده کنید.
  • جراحی های فک برای از بین بردن ناهنجاری های فکی .
  • تزریقات مسکن
  • امواج فرابنفش که حرکت دادن فک را در این وضعیت آسان تر می کند.
  • لیزر درمانی یا درمان از طریق امواج
  • اقدامات بهبود وضعیت دندانی مثل ارتودنسی
  • الکتروتراپی که عضلات فک و صورت را آرام می کند.

کلام آخر

در انتها پیشنهاد میکنیم اگر صدا دادن فکتان ادامه دار بود و یا به گونه ای بود که زندگی روزمرتان را دچار مشکل کرده بود حتما به پزشک خود مراجعه کرده تا تحت درمان قرار بگیرید.

موضوعات مرتبط: درمان خانگی

عوارض جانبی تریکلوزان در خمیردندان

تاریخ ارسال : 1399/12/17

تری کلوزان ماده ­ای شیمیایی با خاصیت ضدمیکروب است که در بسیاری از محصولات آرایشی، بهداشتی و شوینده به کار می­رود. تری کلوزان با وجود خاصیت آنتی باکتریال خود، بسیار سمی است. مصرف تری کلوزان در دراز مدت منجر به عوارضی می‌گردد. در کلینیک اکتیدنت به بررسی عوارض جانبی تریکلوزان پرداخته شده و نقش آن را در گسترش مقاومت آنتی بیوتیک مطالعه خواهیم کرد.

تریکلوزان چیست؟

تری کلوزان یا Triclosan ماده ­ای ضد میکروب است که به منظور پیشگیری از آلودگی­ های باکتریایی و قارچی یا کاهش این آلودگی­ ها، به محصولات آرایشی و بهداشتی افزوده می­شود.

تری کلوزان یا TCS در دهه ۱۹۶۰ میلادی به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. این ماده هیچ مزیت خاصی برای مصرف کننده نداشته و ریسک مقاومت آنتی میکروبیال در بدن را افزایش می­دهد. سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) در سال ۲۰۱۷ استفاده از تری کلوزان در محصولات شوینده بهداشتی را ممنوع اعلام کرده است.

کدام محصولات حاوی تریکلوزان هستند؟عوارض جانبی تریکلوزان در خمیردندان

تری کلوزان، به دلیل خواص ضد قارچ، آنتی باکتریال و ضدمیکروب، در طیف وسیعی از محصولات آرایشی، بهداشتی، صابون­ها، مواد شوینده، خمیردندان­ها، مواد ضدعفونی­ کننده، و حتی اسباب­ بازی­ ها به کاررفته و از ایجاد آلودگی در این محصولات جلوگیری می­کند.

در ابتدا تصور می­شد، تری کلوزان ماده ­ای مفید و بی ­ضرر است، اما به مرور زمان، مشخص شد که مصرف تری کلوزان، تهدیدی جدی برای سلامتی مصرف­کنندگان به شمار می­رود.

عوارض جانبی تریکلوزان

اختلال هورمونی

عوارض جانبی تریکلوزان : نتایج پژوهش روی حیوانات آزمایشگاهی ثابت کرده ­است، تماس با دوز بالای تری کلوزان، با مشکلات هورمونی و کاهش سطح بعضی هورمون­های تیروئید مرتبط است.

همچنین مطالعات جانوری نشان دهنده کاهش قوای تولید­مثل و رشد در حیواناتی است که در معرض تری کلوزان بوده ­اند.

مقاومت آنتی بیوتیکی

نتایج تحقیقات نشان می­دهد، مصرف تری کلوزان، می­تواند موجب مقاومت آنتی بیوتیکی شود. مقاومت آنتی بیوتیکی، باعث می­شود، مصرف دارو بر باکتری­های بیماری ­زا، تأثیری نداشته­ باشد.

دانشمندان در مورد گسترش سریع مقاومت آنتی بیوتیکی در سطح جهان، هشدار جدی داده ­اند. به عقیده دانشمندان مقاومت آنتی ­بیوتیکی تا سال ۲۰۵۰ منجر به مرگ یک نفر در هر سه ثانیه خواهدشد!

نقش خمیردندان در گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی

تری کلوزان، یکی از مواد اولیه به کار­رفته در بسیاری از خمیردندان­هاست. همان­طور که گفته­ شد، تری­کلوزان موجود در خمیر دندان، می­تواند از راه دهان جذب بدن شده و عوارض مخرب این ماده را متوجه سیستم ایمنی بدن نماید. مقاومت آنتی بیوتیکی، یکی از عوارض تری کلوزان است که در اثر مصرف خمیردندان­های حاوی تری کلوزان، به­ وجود می ­آید.

خودداری از مصرف خمیر دندان حاوی تریکلوزان، یکی از راه­های پیشگیری از ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی است. توجه به برچسب محصولات هنگام خرید و بررسی مواد تشکیل دهنده ی خمیردندان، به شما کمک می­کند تا بتوانید محصولات سالم و کم­ عارضه را یافته و خریداری نمایید.

 

کاهش سطح ایمنی

عوارض جانبی تریکلوزان : نتایج تحقیقات نشان می­دهد، قرار گرفتن در معرض تری­کلوزان و سایر مواد آنتی باکتریال، محیط داخلی بدن را عاری از باکتری و میکروب کرده و در نتیجه سیستم ایمنی بدن را تضعیف می ­کند. ایجاد محیط داخلی (درون بدن) بیش از حد پاکیزه، توانایی سیستم ایمنی در مقابله با عوامل بیماری ­زا را کاهش می­دهد.

حتما بخوانید:

اثرات مصرف چیپس و پفک بر روی دندان

یک سیستم ایمنی ضعیف در برخورد با باکتری­ها، ویروس­ها و سایر عوامل بیماری­ زا، نمی­تواند پاسخ ایمنی مناسبی نشان دهد. در نتیجه، بدن شخص توانایی مقابله با بیماری را نداشته و حتی ممکن است بر اثر ابتلا به بیماری­های جزئی، به عوارض شدید و بعضا مرگباری دچار شود.

خودداری از مصرف محصولات ضدباکتری (آنتی باکتریال)، به سیستم ایمنی بدن کمک می­کند تا عملکرد طبیعی خود را حفظ کرده و در مقابل عوامل بیماری­ زا، واکنش مناسب نشان دهد.

 

آلرژی

تری کلوزان، علی­ رغم خواص ضدمیکروب خود، ماده ­ای سمی است. هنگامی که تری­کلوزان از راه دهان، وارد بدن می­شود، سیستم دفع ادرار، به سرعت، مقداری از آن را از بدن دفع می­کند.  اما هنگامی که تری کلوزان با پوست تماس پیدا می­کند، روی سطح آن باقی مانده و موجب ابتلا به مشکلات و عوارض پوستی، مانند درماتیت و اگزما می­شود.

بهتر است هنگام خرید محصولات آرایشی، از عدم وجود تری کلوزان در مواد تشکیل دهنده این محصولات، اطمینان حاصل کنید.

 

سایر عوارض تریکلوزان

عوارض جانبی تریکلوزان 

افزایش ریسک ابتلا به سرطان و کاهش عملکرد قلبی، از عوارض تری کلوزان هستند که در آزمایشات حیوانی به اثبات رسیده ­اند.

مصرف محصولات حاوی تری کلوزان می­تواند آسیب به استخوان خانم ها را در پی داشته­ باشد. مطالعات نشان می­دهند، تری کلوزان، تراکم مواد معدنی استخوان را در حیوانات آزمایشگاهی کاهش می­دهد.

 

تهدیدات محیطی تریکلوزان

  • تری کلوزان، ماده ­ای با خاصیت لیپوفیلیک است. مواد لیپوفیلیک، تمایل دارند با چربی ترکیب شده و یا در چربی حل شوند. به همین دلیل، تری کلوزان، می­تواند در بافت­های بدن انسان و جانوران، نفوذ کند و به راحتی با چربی بدن آنها ترکیب شود.
  • تری کلوزان استفاده ­شده در محصولات بهداشتی از طریق فاضلاب دفع شده و در نهایت، وارد آب­های طبیعی می­شود. یکی از عوارض تری کلوزان، آلودگی منابع آب طبیعی است. این ماده سمی، تهدیدی جدی برای محیط زیست جانداران ساکن در آب و اطراف آن است. تری کلوزان به دلیل خاصیت لیپوفیلیک خود، به سرعت جذب بدن ماهی­ ها و جانوران آبزی ساکن در این آب­های آلوده، خواهدشد.

در این حالت، عوارض تری کلوزان تنها متوجه این آبزیان نبوده و تأثیرات مخرب خود را  بر بدن مصرف­ کنندگان نیز برجای خواهد گذاشت.

  • تری کلوزان موجود در آب، هنگام تابش آفتاب به دی اکسین تبدیل می­شود که ماده ­ای بسیار سمی است. همچنین تری کلوزان، در ترکیب با کلر موجود در آب شهری، به کلروفورم تبدیل می­شود، که ماده ­ای سرطان­ زاست.

جمع ­بندی

تری کلوزان ماده­ ای سمی، با مضرات فراوان است. مضراتی که نه ­تنها انسان­ها، بلکه حیوانات و جانداران آبزی را نیز تهدید می­کند. تری­کلوزان در بسیاری از محصولات مصرفی روزمره وجود دارد.از این ­رو بسیار ضروری است که هنگام خرید محصولات بهداشتی و شوینده، برچسب مواد تشکیل دهنده این محصولات را بررسی کنید.

پارابن موجود در خمیردندان چیست و چه تاثیراتی دارد

تاریخ ارسال : 1399/12/17

پارابن، (paraben) یکی از متداول­ترین مواد افزودنی به لوازم آرایشی و خوراکی است. خمیردندان نیز مانند سایر لوازم آرایشی بهداشتی، حاوی مقداری پارابن است. کاربرد اصلی پارابن حفاظت از محصولات آرایشی بهداشتی در برابر رشد و تکثیر قارچ­ها و باکتری­هاست. پارابن موجود در خمیردندان نیز به منظور حفاظت از کپک­زدگی و فساد این محصول به آن افزوده می­شود.

افزودن پارابن به محصولات آرایشی بهداشتی، از آنها محافظت کرده و ماندگاری آنها را افزایش می­دهد؛ اما پارابن و سایر مواد نگهدارنده هم­خانواده آن، دارای عوارض جانبی و خطرات جدی برای سلامتی مصرف کنندگان هستند.

پارابن چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

پارابن ماده­ ای شیمیایی و مصنوعی است که به منظور نگهداری و افزایش طول عمر، به برخی از محصولات آرایشی، بهداشتی، دارویی و خوراکی افزوده می­شود. پارابن از رشد کپک و باکتری در این محصولات جلوگیری می­کند.

خمیر دندان بدون پارابن

خمیر دندان بدون پارابن

پارابن، از مشتقات ماده­ای شیمیایی به نام پاراهیدروکسی بنزوئیک اسید para-hydroxybenzoic acid یا به اختصار (PHBA) است. پاراهیدروکسی بنزوئیک اسید، به طور طبیعی در بسیاری از میوه ­ها و سبزیجات، مانند بلوبری و هویج وجود دارد. همچنین هنگامی که برخی امینواسیدها در بدن انسان شکسته می­شوند،  PHBA تولید می­شود.

برخی کارشناسان عقیده دارند، پارابن موجود در محصولات آرایشی بهداشتی، بسیار شبیه به ماده طبیعی PHBA است. پارابن به دلیل اثرگذاری قوی در نابودی قارچ و باکتری­ها، و هزینه پایین تولید، در صنایع آرایشی بهداشتی کاربردی گسترده دارد.

انواع متداول پارابن عبارت­ اند از: متیل پارابن methyl paraben، اتیل پارابن ethyl paraben، پروپیل پارابن propyl paraben، بوتیل پارابن  butyl paraben، ایزوپروپیل پارابن  isopropylparaben   و ایزوبوتیل پارابن isobutylparaben .

عوارض پارابن موجود در خمیر دندان چیست؟

بر اساس تأیید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری­ها، (CDC)، پارابن موجود در خمیردندان و سایر محصولات آرایشی بهداشتی، از راه پوست یا بلعیدن، وارد بدن شده و عوارض ناگواری برجای می­گذارند.

بر اساس تحقیقات علمی، پارابن و سایر مواد شیمیایی هم­خانواده آن (که پیشتر ذکر شد)، به عنوان مختل­ کننده  فعالیت غدد درون­ریز شناخته شده­اند. به عبارتی بدن انسان، پارابن را نوعی هورمون در نظر می­گیرد و مانند هورمون با آن رفتار می­کند.

برای توضیح بیشتر می­توان گفت، در بسیاری از آزمایشات، پارابن در سلول­های سرطانی سینه مشاهده شده­ اند. این آزمایشات نشان می­دهند پارابن در بدن مانند هورمون استروژن عمل می­کند.

حتما بخوانید:

عوارض جانبی تریکلوزان در خمیردندان

همچنین نتایج پژوهش­ ها روی موش­های آزمایشگاهی ثابت کرده­است که پارابن­ ها، فعالیت هورمونی غدد درون­ریز را مختل کرده و می­توانند منجر به سرطان سینه شوند.

آیا پارابن موجود در خمیردندان ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش می­دهد؟

از سال ۲۰۰۵ تا کنون، نتایج تحقیقات بسیاری نشان داده ­است که پارابن، باعث ایجاد و رشد سلول­های سرطانی در پستان می­شود.

همان­طور که گفته ­شد، پارابن تنها از راه بلعیدن وارد بدن نمی­شود، بلکه تماس پوست با محصولات آرایشی بهداشتی حاوی پارابن نیز می­تواند این ماده شیمیایی را وارد بدن کرده و تعادل هورمونی را مختل کند.

تحقیقات آزمایشگاهی ثابت کرده­اند که پارابن به گیرنده ­های هورمون استروژن متصل شده و باعث تکثیر غیرعادی این سلول­ها خواهدشد. این عملکرد مخرب پارابن، موجب ایجاد تومورهای سرطانی در بافت­های عادی بدن (و خصوصا پستان) می­شود.

جایگزین طبیعی به جای خمیردندان صنعتی

خمیردندان­های صنعتی، حاوی تعداد زیادی ماده شیمیایی و مصنوعی ناسازگار با بدن انسان هستند.

افرادی که به سلامتی خود و اطرافیان خود اهمیت می­دهند، می­توانند به راحتی در منزل و با ساده­ ترین مواد اولیه، خمیردندان ارگانیک و خانگی تهیه کنند.

تصور اکثر افراد این است که کف کردن مواد شوینده، باعث قدرت پاک­ کنندگی آنهاست؛ به همین دلیل نیز به استفاده از خمیردندان خانگی تمایلی نشان نمی­دهند.

اما این موضوع تنها یک نیاز ذهنی است. کف کردن مواد شوینده هیچ ارتباطی به قدرت پاک کنندگی آنها ندارد. مصرف ­کنندگان مواد آرایشی بهداشتی و شوینده صنعتی، می­توانند تأثیر پاک­ کننده خمیردندان­های ارگانیک را با خمیردندان­های صنعتی مقایسه کرده و با اطمینان خاطر، مصرف خمیردندان­های صنعتی را متوقف کنند.

مسواک زدن با نمک، جوش شیرین، کف دریا و عسل، جایگزین­ هایی طبیعی و قابل دسترس برای خمیردندان­ های صنعتی هستند. برای ایجاد رایحه خوش و طعم مطبوع می­توان از عصاره­ های طبیعی گیاهان معطر همچون رزماری، نعناع و لاوندر در ساخت خمیردندان خانگی استفاده نمود.

اختلال هورمونی و خطر ابتلا به سرطان، از جمله عوارض و مضرات پارابن موجود در خمیردندان و محصولات آرایشی هستد. حذف محصولات حاوی پارابن، باعث کاهش ریسک ابتلا به سرطان شده و به حفظ تعادل هورمونی بدن کمک می­کند.


صفحه 5 از 6