ویتامین های مفید برای دهان و دندان

تاریخ ارسال : 1400/02/12

خوشبختانه می توانید با انجام راهکار هایی دهان و دندان سالم تری داشته باشید. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، جزء عادات سالمی است که همیشه باید آن ها را رعایت کنید اما رساندن ویتامین ها و مواد معدنی لازم به بدن می تواند یک گزینه بسیار خوب برای سالم نگه داشتن دهان و دندان باشد. در این مطلب از کلینیک اکتیدنت به ویتامین های مفید برای دهان و دندان بررسی خواهیم کرد.

ویتامین های مفید برای دهان و دندان

خوشبختانه می توانید با انجام راهکار هایی دهان و دندان سالم تری داشته باشید. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، جزء عادات سالمی است که همیشه باید آن ها را رعایت کنید اما رساندن ویتامین ها و مواد معدنی لازم به بدن می تواند یک گزینه بسیار خوب برای سالم نگه داشتن دهان و دندان باشد. در این مطلب از کلینیک اکتیدنت به ویتامین های مفید برای دهان و دندان بررسی خواهیم کرد.

ویتامین آ

ویتامین آ در میوه هایی مثل هویج وجود دارد و باعث تقویت بینایی می شود اما مهم تر از همه به تولید بزاق کمک کرده و می تواند آلودگی های روی دهان و لثه را پاک کند و از دهان و دندان در برابر مواد غذایی اسیدی و باکتری های مضر مراقبت کند. ویتامین آ در میوه و سبزیجات از جمله هویج، پرتقال، فلفل دلمه ای، سیب زمینی شیرین، اسفناج، زرده تخم مرغ و ماهی وجود دارد.

ویتامین های مفید برای دهان و دندان

ویتامین های مفید برای دهان و دندان

ویتامین های ب

این گروه از ویتامین ها سوخت و ساز سلولی را کنترل می کنند و همچنین با مشکلاتی مثل سوزش دهان و التهاب مبارزه می کنند و التهاب لثه را بهبود می بخشند. مهم ترین ویتامین های ب، نیاسین و ریبوفلاوین هستند که در مواد غذایی مثل بادام، لبنیات، ماهی، گوشت قرمز و اسفناج وجود دارد.

ویتامین ث

پرتغال اولین چیزی است که هنگام فکر کردن به ویتامین ث به ذهن می رسد. این ویتامین به تقویت بافت های اتصالی در اطراف لثه ها کمک می کند. کمبود ویتامین ث عاملی برای شل شدن دندان، خونریزی لثه و خطر بیماری های پریودنتال است. ویتامین ث در میوه های مرکبات، بروکلی، لیمو، پرتقال، سیب زمینی و توت فرنگی وجود دارد.

ویتامین دی

یکی از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز بدن ویتامین دی است که کلسیم و فسفر را نیز بهتر جذب می کند. ویتامین دی در محصولات لبنی و ماهی مخصوصاً ماهی سالمون و روغن ماهی وجود دارد. ویتامین دی را همچنین می توانید از طریق ۱۵ دقیقه قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید به بدن برسانید.

ویتامین e

ویتامین e یکی از مهمترین ویتامین های مفید برای دهان و دندان است و می تواند سلامت دهان و دندان شما را حفظ کند زیرا با بیماری های پریودنتال مبارزه کرده، از التهابات داخل دهان جلوگیری می کند و همچنین یک آنتی اکسیدان بسیار مفید است. ویتامین e در آووکادو، ماهی، آجیل، دانه های گیاهی، روغن سبزیجات و گندم وجود دارد.

کلسیم

کلسیم یک ماده معدنی بسیار مفید است که استخوان ها را تقویت می کند. ۹۹ درصد همه کلسیم ها در بدن داخل استخوان و مخصوصاً دندان قرار گرفته اند. پس باید حتماً آن را در رژیم غذایی خود جای دهید تا دندان های سالمی داشته باشید. کلسیم در سبزیجات برگ دار ، محصولات لبنی بدون شکر و آجیل وجود دارد.

حتما بخوانید:

تاثیر سیگار بر دندان و اهمیت توجه به سلامت دهان و دندان

ویتامین های مفید برای دهان و دندان

ویتامین های مفید برای دهان و دندان

فسفر

فسفر همچنین به جذب کلسیم کمک می کند. کلسیم بدون فسفر، نمی تواند وظیفه خودش را برای سلامت دندان و لثه ها انجام دهد. خوشبختانه فسفر و کلسیم هر دو در محصولات لبنی وجود دارند و همچنین می توانید فسفر را از طریق گوشت قرمز، عدس، لوبیا، آجیل و غلات کامل به بدن برسانید. برای شناخت دیگر منابع فسفر ، کافیست سری به مطلب ” اهمیت ، علائم و عوارض کمبود فسفر در بدن ” بزنید.

آهن

آهن، سطح گلبول های قرمز را به میزان سالم رسانده و به سلامت دندان کمک می کند و سیستم ایمنی را برای مبارزه با بیماری ها و عفونت ها تقویت می کند. برای جای دادن آهن در رژیم غذایی خود ، می توانید از غذا های دریایی، نان ارگانیک، سبزیجات برگ دار و گوشت قرمز استفاده کنید. منابع بیشتر آهن را به راحتی می توانید در مطلب ” برای تامین آهن خون چی بخوریم؟ ” و ” خوردنی های سرشار از آهن برای گیاهخواران ” مشاهده فرمایید.

پتاسیم

پتاسیم برای سلامت دهان و دندان بسیار مفید است و از ضعیف شدن استخوان فک جلوگیری می کند. پتاسیم همچنین برای مشکلات انعقاد خون موثر عمل کرده و نقش مهمی در متوقف کردن خونریزی های لثه دارد. مواد غذایی مثل قارچ، سبزی، ماست و دیگر محصولات لبنی، موز و آووکادو حاوی پتاسیم هستند. اگر حس می کنید بدن تان نیاز به پتاسیم بیشتر دارد بهتر است منابع آن را در مطلب ” خوراکی هایی که معدن پتاسیم هستند ” بهتر و بیشتر بشناسید.

فلوراید

اگر می خواهید از ایجاد پلاک دندانی جلوگیری کنید، حتما باید در رژیم غذایی خود فلوراید جا دهید . فلوراید مانع از پوسیدگی دندان می شود و بهترین شوینده دهانی است. نوشیدن آب، چای سیاه و خوردن غذاهای دریایی مانند یک فلوراید در دهان شما عمل می کند.

ویتامین های مفید برای دهان و دندان

ویتامین های مفید برای دهان و دندان

ید

یزان ید در بدن بسیار کم است. ید در کنار فسفر و ویتامین دی به جذب کلسیم کمک می کند. همچنین باعث می شود که غده های تیروئید سوخت و ساز و سلامت بدن را بهتر کنترل کنند. ید در غذاهای دریایی و سیر وجود دارد.

زینک

زینک به طور طبیعی در بزاق وجود دارد، با پلاک ها و باکتری های موجود در دهان مبارزه می کند. از پوسیدگی دندان و بیماری لثه نیز پیشگیری می کند. زینک در آجیل های درختی، شکلات تلخ و سبزی وجود دارد. برای شناخت هرچه بیشتر منابع زینک کافیست سری به مطلب ” نشانه ای خطرناک که کمبود زینک را هشدار می دهد ” بزنید.

 

موضوعات مرتبط: درد لثه، کمبود ویتامین، مواد معدنی

عوارض خوردن آبنبات بر دندان

تاریخ ارسال : 1400/02/12

آبنبات، ازجمله خوراکی هایی هستند که اکثرمان دوستش داریم و حتی عاشقان زیادی در سرتاسر دنیا دارند. مقدار مصرف آبنبات ها و آبنبات، خصوصا هنگام فرارسیدن اعیاد و مهمانی ها بسیار بالاست، اما آیا از عوارض خوردن آبنبات بر دندان اطلاع دارید؟ می دانید بدترین و بهترین انواع آبنبات ها و آبنبات ها برای دندان ها کدامند؟ بنابراین برای پاسخ به این سوالات با کلینیک اکتیدنت همراه باشید.

عوارض خوردن آبنبات بر دندان

 آبنبات، ازجمله خوراکی هایی هستند که اکثرمان دوستش داریم و حتی عاشقان زیادی در سرتاسر دنیا دارند. مقدار مصرف آبنبات ها و آبنبات، خصوصا هنگام فرارسیدن اعیاد و مهمانی ها بسیار بالاست، اما آیا از عوارض خوردن آبنبات بر دندان اطلاع دارید؟ می دانید بدترین و بهترین انواع آبنبات ها و آبنبات ها برای دندان ها کدامند؟ بنابراین برای پاسخ به این سوالات با کلینیک اکتیدنت همراه باشید.

چرا آبنات برای دندان ها مضر است؟

باکتری های موجود در دهان افراد، بیش از خود شخص، از مصرف شیرینی و آبنبات ها، خوشحال می شوند. هنگامی که باکتری ها از شکر باقی مانده در دهان تغذیه می کنند، اسید ضعیفی در دهان تولید می شود. این اسید، همان عامل ایجاد پوسیدگی است. بنابراین هرچه مصرف شیرینی و آبنبات افزایش پیدا کند، احتمال پوسیدگی دندان نیز بیشتر می شود؛ اما نمی توان آبنبات و شیرینی را به طور کامل از زندگی حذف کرد؛ پس چه باید کرد؟

عوارض خوردن آبنبات بر دندان

عوارض خوردن آبنبات بر دندان

یکی از بهترین راه حل ها این است که مصرفشان را کنترل کنیم، اما پیشنهاد ما به شما این است که با خواندن این مقاله، آبنبات ها و آبنبات هایی را که بیش از سایر همتایانشان برای دندان مضر هستند، بشناسید تا از خوردن آن ها اجتناب کنید.

بدترین آبنبات ها برای دندان

آبنبات های چسبنده و آدامسی

این نوع آبنبات ها، یکی از بدترین ها برای دندان های شما هستند، زیرا تمیز کردن آن ها از روی دندان سخت است و ممکن است تا مدت ها بر روی دندان هایتان باقی بمانند که همین امر موجب بروز پوسیدگی باکتریایی دندان می شود.

آبنبات های سفت

آبنبات های سفت نیز یکی از آبنبات های پرطرفدار هستند که ضرر زیادی برای دندان ها دارند. اگر مراقب نباشید، ممکن است این آبنبات ها دندان هایتان را بشکنند و یا لب پر کنند. درضمن شما مجبور هستید که این آبنبات ها را به مدت طولانی تری در دهانتان نگاه دارید تا آب شوند، بنابراین در این مدت، شکر بیشتری با آب دهان شما مخلوط شده و دندان هایتان را می پوشاند.

آبنبات های شور

شاید اکثر شما فکر کنید که آبنبات های شور، ضرری برای دندان ها ندارند. اگر اینگونه فکر می کنید، سخت در اشتباه هستید. آبنبات های شور بسیار اسیدی هستند و این اسیدها، غشای بیرونی دندان را تضعیف کرده و دندان ها را نسبت به پوسیدگی ها آسیب پذیرتر می کنند؛ به خصوص اگر چسبنده بوده و لایه سطحیشان پوشیده از شکر باشد.

آبنبات های ساخته شده از میوه های خشک شده

این نوع آبنبات ها نیز به دلیل چسبنده بودن و شکر زیادی که دارند، برای دندان ها مضر هستند. بهتر است که اگر به فکر مصرف میوه هستید، به جای این نوع آبنبات ها، میوه واقعی مصرف کنید.

حتما بخوانید:

عوارض خوردن آبلیمو برای دندان

آبنبات های مکیدنی

هنگامی که صحبت از ضرر رساندن آبنباتها و شکلاتها به دندان پیش می آید، آنچه مهمتر است، تعداد دفعات برخورد آن ها با دندان هاست، نه مقدارشان. اگر شما شکلاتی را سریع خورده و بلافاصله، دهانتان را آب بکشید، بهتر از این است که یک آبنبات را به مدت چنین دقیقه یا چند ساعت بمکید، زیرا این کار، احتمال آسیب رساندن به دندان ها را افزایش می دهد.

عوارض خوردن آبنبات بر دندان

عوارض خوردن آبنبات بر دندان

پاستیل های شکری

پاستیل ها و به خصوص انواع شکری آن ها بسیار اسیدی هستند. از آنجا که اسید، سطح مینای دندان (لایه محافظ دندان) را می پوشاند و باعث شکسته شدن یا لب پر شدن دندان می شود، ماده مضری است. اگر مدت زمان تماس مینای دندان با اسید زیاد شود، امکان از بین رفتن آن نیز وجود دارد. از بین رفتن مینای دندان، به عصب های دندان آسیب زده و باعث بروز حساسیت های دندانی، نسبت به خوراکی ها و نوشیدنی های گرم و سرد می شود.

تافی های کاراملی

تافی های کاراملی نیز از انواع شکلات های چسبنده هستند و پاک کردن آن ها از روی دندان بسیار دشوار است، اما مسواک زدن با خمیر دندان مناسب و نخ دندان کشیدنِ به موقع در پاک کردن این نوع شکلات ها از روی دندان، تاثیر زیادی دارد.

آبنبات های ترش با طعم مرکبات

بااینکه این نوع آبنبات ها محبوبیت زیادی درمیان مردم دارند، اما برای دندان بسیار مضر هستند، زیرا هم سرشار از شکر هستند و هم اسید زیادی دارند که هردوی این مواد به دندان ها آسیب می زنند. یکی از محبوب ترین و البته مضرترین انواع این نوع آبنبات ها، آبنبات های لیمویی و پرتقالی هستند.

کلام آخر

شاید با خود فکر کنید که با فهرستی که تهیه کردیم. دیگر نمی توانید هیچ نوع شکلات و آبنباتی مصرف کنید، اما اینطور نیست. برخی از انواع آبنباتها و شکلاتها هستند که ضرر کمتری برای دندان ها دارند و مصرف آن ها (البته بدون زیاده روی)، آسیب چندانی به دندان ها وارد نمی کند.

شکلاتها و آبنباتهای بدون قند که به نام آبنبات های دیابتی نیز معروف هستند، برای دندان ها مفیدتر هستند، زیرا سرشار از شکری نیستند که محیط دهان را اسیدی کرده و به دندان ها و مینای آن ها آسیب می رساند؛ البته بسیاری از متخصصان معتقدند که این نوع شکلات ها، ضررهای دیگری برای بدن دارند.

 

موضوعات مرتبط: مسواک زدن، نخ دندان

تاثیر سلامت دهان و دندان ها روی قلب

تاریخ ارسال : 1400/02/12

همه ما مسواک می زنیم، نخ دندان می کشیم و تمام دستوراتی را که دندانپزشکمان برای سلامت دندان ها و لثه هایتان توصیه کرده است را انجام می دهیم. اما تاثیر سلامت دهان و دندان ها روی قلب به چه میزان می باشد؟

تاثیر سلامت دندان ها روی قلب

همه ما مسواک می زنیم، نخ دندان می کشیم و تمام دستوراتی را که دندانپزشکمان برای سلامت دندان ها و لثه هایتان توصیه کرده است را انجام می دهیم. اما تاثیر سلامت دهان و دندان ها روی قلب به چه میزان می باشد؟

محققان توانسته اند روابط جالب بسیاری را بین دهان و قلب پیدا کنند. در حقیقت، ما الان می دانیم افرادی که بیماری لثه دارند خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آن ها نسبت به دیگران دو برابر بیشتر است.

تاثیر سلامت دهان و دندان ها روی قلب

تاثیر سلامت دهان و دندان ها روی قلب

ارتباط بیماری لثه با سکته قلبی

متخصصان به این نتیجه رسیده اند که مکانیسم اساسی بیماری قلب و عروق، با التهاب لثه ارتباط دارد. بعضی از انواع باکتری ها به طور نرمال در دهان شما فعالیت دارند، اما اگر شما مرتباً برای از بین بردن پلاک های دندان، مسواک نزنید یا نخ دندان نکشید، خطر ابتلا به بیماری لثه در شما افزایش پیدا می کند و هنگامی که این بیماری گسترش پیدا کند در حقیقت شما یک محیطی را برای باکتری ها ایجاد کرده اید که در حالت نرمال به این صورت رشد نمی کردند.

همچنین به دلیل اینکه بیماری لثه سبب خونریزی آن نیز می شود، باکتری ها می توانند وارد جریان خون شما شده و باعث التهاب رگ های خون شوند. باکتری ها با کمک کردن به لخته شدن خون یا افزایش پلاک های درون عروق خونی که منتهی به قلب می شوند، می توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را در شما افزایش دهند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، نیمی از افراد بالای ۵۵ سال دچار بیماری لثه شده اند. این بیماری همچنین دلیل اصلی افتادن دندان در افراد ۳۵ سال به بالا می باشد.

حتما بخوانید:

مسواک مخصوص ارتودنسی

نکاتی که باعث افزایش سلامت دهان و دندان می شود

  • نخ دندان کشیدن به طور روزانه که باید انجام شود.
  • بدون مسواک زدن به خواب نروید.
  • ویزیت های مرتب نزد دندانپزشک داشته باشید.
  • دندان هایی که افتاده اند، باید به ان ها اهمیت داده شود و فکری به حال آن ها کرد.تاثیر سلامت دهان و دندان ها روی قلب

    تاثیر سلامت دهان و دندان ها روی قلب

نه تنها سلات دهان، خطر حمله قلبی تان را تحت تاثیر قرار می دهد. بلکه روی اینکه دیابت و سکته مغزی تاثیر دارد.

اگر هرکدام از علائم زیر را مشاهده کردید، حتماً به متخصص دندان پزشکی مراجعه کنید. این ها می توانند علائم هشداردهنده بیماری لثه باشند:

  • احساس کردن مزه ترش در دهان
  • بوی بد دهان به طور مداوم
  • خونریزی لثه
  • متورم شدن لثه ها
  • لق شدن دندان
  • حساسیت دندان
  • احساس درد هنگام جویدن

موضوعات مرتبط: مسواک زدن، نخ دندان

علت سیاه شدن لثه

تاریخ ارسال : 1400/02/12

رنگ لثه در افراد مختلف متفاوت است. لثه سیاه و دیگر تغییرات در رنگ لثه می تواند ناشی از بیماری، دارو، سیگار کشیدن و یا دیگر عوامل سبک زندگی باشد.لثه ها بافت های سختی هستند که دندان ها را در جای خود نگه می دارند. آن ها می توانند به رنگ قرمز یا صورتی ،قهوه ای یا سیاه باشند. سلامت دهان و دندان برای سلامت عمومی ضروری است. تغییرات در رنگ لثه می تواند نشان دهنده مشکل اساسی درسلامت بدن باشد، پس فرد باید به پزشک مراجعه کند تا علت آن مشخص شود چرا که سیاه شدن لثه سلامت فرد را تهدید می کند. متاسفانه سیاهی لثه بسیار رایج است و نیاز به درمان دارند به همین منظور در این بخش از کلینیک اکتیدنت به بررسی علل و درمان سیاهی لثه می پردازیم.

علت سیاه شدن لثه

رنگ لثه در افراد مختلف متفاوت است. لثه سیاه و دیگر تغییرات در رنگ لثه می تواند ناشی از بیماری، دارو، سیگار کشیدن و یا دیگر عوامل سبک زندگی باشد.لثه ها بافت های سختی هستند که دندان ها را در جای خود نگه می دارند. آن ها می توانند به رنگ قرمز یا صورتی ،قهوه ای یا سیاه باشند. سلامت دهان و دندان برای سلامت عمومی ضروری است. تغییرات در رنگ لثه می تواند نشان دهنده مشکل اساسی درسلامت بدن باشد، پس فرد باید به پزشک مراجعه کند تا علت آن مشخص شود چرا که سیاه شدن لثه سلامت فرد را تهدید می کند. متاسفانه سیاهی لثه بسیار رایج است و نیاز به درمان دارند به همین منظور در این بخش از کلینیک اکتیدنت به بررسی علل و درمان سیاهی لثه می پردازیم.

دلایل سیاه شدن لثه

عوامل و دلایل زیادی هستند که باعث سیاه شدن لثه می شوند. که در ادامه به آن ها می پردازیم.

سیگار کشیدن

یک علت سیاه شدن لثه بسیار مهم سیگار کشیدن است. سلول های تخصصی در بدن به نام ملانوسیت ها ملانین تولید می کنند. نیکوتین در تنباکو می تواند با افزایش بیش از حد ملانین ، حتی رنگ داخل گونه ها و لب پایین را نیز تغییر دهد.

تحقیقات نشان می دهد ارتباطی بین ترک سیگار و کاهش تغییر رنگ لثه وجود دارد .

دارو 

اثر جانبی غیر معمول برخی از داروها گاهی باعث تغییر رنگ لثه در دهان می شود. فرد باید در مورد هر گونه مشکل ناشی از مصرف داروها به پزشک مراجعه کرده، تا درصورت امکان پزشک داروهای جایگزین را تجویز کند.

ژنژیویت زخمی نکروزان 

ژنژیویت زخمی نکروزان که بر اثر عفونت لثه ایجاد می شود و موجب تب، لثه دردناک و تنفس بدبو خواهد شد. با ایجاد یک لایه از بافت مرده بر روی لثه عفونت می تواند باعث لثه های سیاه یا خاکستری شود.

معمولا ایجاد حفره دهان ناشی از رشد سریع باکتری ها به خاطر اماس و التهاب لثه است. این باکتری ها به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان، استرس، کمبود خواب، یا رژیم غذایی ایجاد شوند.

علایم اولیه گودی دهان شامل خونریزی لثه، تنفس بدبو، بزاق زیاد دهان و احساس ناخوشی می شود. زخم ممکن است بر روی لثه در لبه دندان شکل بگیرد . پزشک با ضدعفونی کردن دهان و تجویز آنتی بیوتیک و دهان شویه و توصیه به رعایت بهداشت دندان و لثه، به جلوگیری از تکرار عفونت کمک خواهد کرد.

لک سیاه

خال های سیاه شبیه لک ، کک و مک بی ضرر هستند و خطری ندارد. آن ها می توانند در قسمت های مختلف بدن شما از جمله لثه ظاهر شوند. خال های سیاه معمولا بین ۱ تا ۸ میلیمتر قطر دارند و هیچ نشانه دیگری ندارند.

پزشکان در مورد علت دقیق آن مطمئن نیستند، زیرا برخی از مردم با آن ها متولد و در برخی دیگر در طول زندگی ایجاد می شود. آن ها همچنین می توانند نشانه ای از بیماری دیگر، مانند بیماری آدیسون و یا سندرم درهم رفتگی روده باشند.

لکه سیاه به درمان نیاز ندارند اما اگر شکل، رنگ و یا اندازه آن تغییر کند ممکن است پزشک از نمونه برداری برای تشخیص سرطان استفاده کند.

کبودی

کبودی یک علت سیاه شدن لثه است. لثه مانند هر قسمت دیگری از بدنتان می تواند صدمه ببیند. زمین خوردن، خوردن خوراکی های تیز و حتی مسواک و نخ دندان زدن غیر اصولی می تواند لثه ها را خراش دهد. کبودی روی لثه ها معمولا قرمز یا بنفش و گاهی قهوه ای تیره یا سیاه هستند. کبودی ممکن است با خون ریزی و درد خفیفی همراه باشد.

کبودی معمولا بدون درمان پزشک خود به خود التیام می یابد .پیشرفت کبودی لثه می تواند به دلیل بیماری به نام ترمبوسیتوپنی باشد ، بیماری که باعث لخته شدن خون می شود. خونریزی بینی و لثه نیز می تواند منجر به کبودی لثه شود.برای مشخص شدن علت و درمان مناسب باید به پزشک مراجعه نمایید.

کیست خون آبه

هنگام رشد دندان کیستی پر از مایع ایجاد می شود. گاهی اوقات ترکیب خون با مایع آن را بنفش یا سیاه نشان می دهد. در اثر ضربه یا افتادن ، کیست می ترکد و خون آبه داخل آن بیرون میریزد.

ترکیدن کیست ها و غده ها چه در دندان های شیری و چه دائمی در کودکان هم رخ می دهد. آن ها معمولا بعد از رشد دندان رفع می شوند. اگر دندان به خودی خود رشد نکند دندانپزشک می تواند کیست را با جراحی باز کند تا دندان خارج شود.

پرکردن دندان 

هنگام پر کردن دندان، رسوب مواد فلزی ممکن است بر روی لثه لکه ایجاد کند. آمالگام مواد فلزی مورد استفاده در پر کردن دندان است. گاهی اوقات این ذرات در ناحیه اطراف دندان پر شده قرار می گیرد و باعث لک در بافت نرم لثه می شوند. پزشک معمولا با نگاه به لثه لکه آمالگام را تشخیص می دهد.

این مواد غیر قابل برداشت بی ضررهستند و به درمان نیاز ندارند. برای جلوگیری از سیاهی لثه از دندان پزشک بخواهید تا دفعه بعد از یک مانع لاستیکی استفاده کند. این کار دندان های شما را در طول درمان از لثه جدا می کند.

خال گوشتی آبی رنگ

خال گوشتی به رنگ آبی معمولا بی ضرر و گرد یا صاف است . خال های گوشتی می تواند سیاه یا آبی و شبیه کک و مک در لثه به نظر برسد. علت ایجاد خال های گوشتی آبی رنگ مشخص نیست اما اغلب در زمان کودکی و نوجوانی ایجاد می شوند و در زنان بیشتر رایج هستند.

مثل مواد پر کردن دندان ، پزشک معمولا فقط با نگاه کردن به آن می تواند خال گوشتی آبی رنگ را تشخیص دهد. آن ها به طور معمول به درمان نیاز ندارند. با این حال، اگر شکل، رنگ و یا اندازه آن شروع به تغییر کند، پزشک با نمونه برداری ، آزمایش سرطان می گیرد.

آکانتوما دهانی

تومور سیاه رنگ ، آکانتوما دهانی یک بیماری نادر است که باعث ایجاد لک های تیره در بخش های مختلف دهان، از جمله لثه می شود. این خال ها بی ضرر هستند و بیشتر در افراد جوان رخ می دهد.

حتما بخوانید:

علت پوسیدگی دندان‌های فرزندان حتی با رعایت بهداشت د‌هان چیست ؟

علت آن نامشخص است. اما احتمالا مرتبط با زخم هایی است که با جویدن یا اصطکاک در دهان ایجاد می شود. این خال ها به درمان نیاز ندارند.

سرطان دهان

سرطان دهان نیز می تواند باعث سیاهی لثه شود. علایم دیگر مرتبط با سرطان دهان شامل زخم های باز، خونریزی غیرعادی و تورم دهان است . همچنین ممکن است گلو درد مزمن و یا تغییری در صدا داشته باشید. پزشک به منظورتشخیص سرطان دهان از بافت لثه نمونه برداری می کند. آن ها همچنین ممکن است از تکنیک های تصویربرداری متفاوتی مانند سی تی اسکن یا پت اسکن استفاده کنند تا ببینند که آیا سرطان پیشرفت کرده یا خیر. اگر این لک یا خال سرطانی باشد، ممکن است پزشک با جراحی آن را از بین ببرد و اگر شیوع پیدا کند با رادیوتراپی و شیمی درمانی به از بین بردن و مقابله به سلول های سرطانی می پردازند. مصرف تنباکو، یکی از مهمترین عوامل خطر در ایجاد سرطان دهان است ، بنابراین از مصرف آن اجتناب کنید .

علت سیاه شدن لثه

علت سیاه شدن لثه

ملانین

بدن به طور طبیعی ملانین تولید می کند. ملانین ماده ای است که رنگ پوست، مو و چشم ها را تغییر می دهد. با افزایش میزان ملانین در بدن فرد مو، پوست و یا چشم ها تیره تر خواهد شد.ممکن است سیاه یا قهوه ای بودن لثه فرد به دلیل ملانین زیاد در بدن او باشد. اگر لثه شخص همیشه بسیار تیره باشد، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

اگر رنگ لثه در طول یک دوره کوتاه تغییر کند، یا اگر تکه های سیاه بر روی لثه ظاهر شوند، احتمالا به دلیل رنگدانه نیست و ممکن است نشانه بیماری باشد که باید توسط پزشک تشخیص داده شود.

درمان خانگی سیاهی لثه

قرقره آب نمک 

نمک نیز یک ضد باکتری است.یک لیوان آب پر کنید و یک قاشق سوپ خوری نمک به آن اضافه کنید .همچنین می توانید چند قطره روغن اسانس لیمو به آن بیفزایید.این نسخه هر شب قبل از خوابیدن و یا هنگام مسواک زدن توصیه می شود.

فلفل قرمز 

فلفل با از بین بردن باکتری ها به بهبود گردش خون و درمان مشکلات دهان کمک می کند.می توانید چند قطره از عصاره فلفل را به مسواک اضافه کرده و یا فلفل را بطور مستقیم به لثه بزنید .همچنین خمیر حاصل از ترکیب فلفل و عسل را روی موضع مورد نظر بگذارید که در نهایت بهیود یابد.

جوش شیرین

جوش شیرین به دلیل خاصیت سفید کننده ی مینا دندان مشهور است اما توانایی کمتری در از بین ببردن باکتری ها دارد و تنها ناخالصی ها را از روی لثه و دندان پاک می کند. در یک لیوان آب ، یک قاشق سوپ خوری جوش شیرین را ترکیب کرده و روی لثه ماساژ دهید.سپس دهان خود را با آب تمیز کنید تا التهاب تسکین یابد. این کار را هر دو روز یک بار انجام دهید.

برگ های مریم گلی

یکی دیگر از روش های درمان گیاهی برگ های مریم گلی است که می توان آن را به دفعات برای سلامت دندان و لثه به کار برد.برگهای مریم گلی را به عنوان داروی نیروبخش به طور مستقیم روی دندان ها و لثه بزنید و یا به صورت چایی دم کنید.

چای سبز

چای سبز به طور گسترده به دلیل داشتن خواص درمانی متعدد ،مشهور است .با نوشیدن چای سبز به سادگی لثه های سیاه را درمان کنید . راز خاصیت درمانی قوی چای سبز به دلیل وجود غلظت بالای این آنتی اکسیدان ها درون آن است. این مواد طبیعی قادر به مبارزه با انواع بی شماری از باکتری های مضر هستند، از جمله آن هایی که ممکن است لثه را سیاه کنند.

روغن اسانس اکالیپتوس

اکالیپتوس به دلیل خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی خود به عنوان درمان معجزگر برای هزاران بیماری شناخته شده است. یک قطره کوچک از این روغن برای از بین بردن چرک و سیاهی دندان لازم است، تا باکتری های مضر را در دهان از بین برده و التهاب لثه را تسکین دهید. زمانی که به این مشکلات رسیدگی شود، دهان در شرایط مناسبی برای بهبود لکه های سیاه روی لثه خواهد بود. البته، خاصیت ضد باکتریایی روغن اکالیپتوس تاثیر زیادی به سرعت بخشیدن این فرآیند دارد.

علت سیاه شدن لثه

علت سیاه شدن لثه

میخک

میخک با خاصیت ضد باکتریای، ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی دارد برای سلامت دهان و لثه بسیار موثر است با تحریک ترمیم بافت لثه آسیب دیده می توانید به سرعت هر قسمت تیره را از بین ببرید .میخک درمانی زمانی موثر است که برگ ها به طور مستقیم بر روی لثه ماساژ داده شود.

روغن کنجد

روغن کنجد با توجه به خاصیت سم زدایی که دارد از تجمع پلاک ها و جرم هاجلوگیری می کند و میکروب ها را ازبین می برد.با کاهش پلاک و جرم ها به طور معمول رنگ سالم به سرعت به دهان باز می گردد. برای گرفتن نتیجه بهترم قدار کمی از روغن را قرقره کنید. برای جذب بهتر سموم می توانید روغن را کمی گرم کنید.

لیمو ترش 

خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی لیمو با بازسازی حفره های دهان باعث کاهش سریع ناراحتی و تورم لثه می شود.لثه را با آب لیمو ماساژ دهید همچنین می توانید لیمو را با آب بجوشانید و پس از خنک شدن در دهان قرقره کرده و سپس دهان خود را بشوئید.

آلوئه ورا 

این گیاه با خاصیت ضد التهابی خود ترمیم بافت را تسریع و سلول های جدید ایجاد می کند..آن را به طور مستقیم در دهان تمیز بزنید و روزانه این کار را تکرار کنیدبرای تسکین درد و توقف خونریزی،از ژل داخل این گیاه مفید روی موضع آسیب دیده بزنید و در پایان دهان خود را بشویید .

زنجبیل 

زنجبیل با داشتن خواص ضد میکروبی و ضد التهابی ، التهاب و درد را کاهش می دهد به همین منظور ریشه های زنجبیل را بکوبید و درصورت تمایل با عسل یا گلاب ترکیب کنید تا حالت خمیری بگیرد بعد آن را روی لثه سیاه ضماد کنید .

علائم پخش شدن عفونت دندان در بدن

تاریخ ارسال : 1400/02/12

عفونت دندان نه تنها با درد و عوارضی که برای دهان و دندان دارد همراه است، بلکه اگر درمان نشود موجب پخش شدن عفونت در بدن می شود و مشکلات جدیتری را برای اعضای دیگر بدن به وجود می آورد. در این مطلب از کلینیک اکتیدنت به علائم پخش شدن عفونت دندان در بدن می پردازیم.

علائم پخش شدن عفونت دندان در بدن

عفونت دندان نه تنها با درد و عوارضی که برای دهان و دندان دارد همراه است، بلکه اگر درمان نشود موجب پخش شدن عفونت در بدن می شود و مشکلات جدیتری را برای اعضای دیگر بدن به وجود می آورد. در این مطلب از کلینیک اکتیدنت به علائم پخش شدن عفونت دندان در بدن می پردازیم.

عفونت دندان که یکی از شایع ترین عفونت های ناحیه سر و گردن است. در نگاه اول ممکن است خیلی ساده به نظر برسد. اما باید بدانید که همین اتفاق پیش پا افتاده در صورت بی توجهی به درمان، منجر به اختلالات و بیماری های بسیار خطرناکی می شود.

دلایل به وجود آمدن عفونت دندان 

مشکلات دهان و دندان یا لثه بسیار شایع است و تقریبا همه افراد حداقل یکبار در زندگی این نوع مشکلات را تجربه کرده اند. اکثر مردم مشکلات دهانی را جدی نمی گیرند و همین اتفاق می تواند به مرور زمان جدی شود به طوری که عفونت دندان به بدن منتقل شود و بنابراین سلامت دهان و دندان به اندازه سلامت سایر اعضای بدن مهم است.

عفونت دندان پدیده ای ناگهانی و یک شبه نیست؛ بلکه به مرمر زمان خود را نشان می دهد. در اغلب موارد، شکستگی یا پوسیدگی شرایط نفوذ باکتری به بخش های داخلی و زمینه تشکیل عفونت را فراهم می کند. ترک برداشتن دندان به دلیل ضربه، کشیدن دندان، عصب کشی، جراحی ناموفق، دندان عقل نهفته یا بی توجهی به بهداشت، از دیگر دلایل بروز این عفونت هستند.

درد دندان یکی از علائم نشان دهنده وجود عفونت است. درد می تواند به سایر بخش های صورت از قبیل گوش، فک و گونه نیز کشیده شود. درد دندان در زمان خواب شدت پیدا می کند. از دیگر علائم عفونت دندان می توان به حساسیت بالای دندان آسیب دیده در برابر جویدن غذا، نوشیدنی های سرد و گرم اشاره کرد. گاهی اوقات نیز فرد در دهان خود بو یا طعم بدی را تجربه می کند. عفونت دندان در صورت تشدید موجب تورم گونه، گردن و لوزه و حتی غدد لنفاوی می شود.

نشانه ها و علائم پخش شدن عفونت دندان در بدن

اگر چه تحت تاثیر قرار دادن سایر اعضای بدن توسط عفونت دندان عارضه ای نادر است اما در برخی موارد ممکن است اتفاق بیفتد و عواقبی جدی برای سلامتی به همراه داشته باشد. چنانچه علائم زیر را همراه با دندان درد تجربه کردید نشانگر گسترش عفونت دندان به بدن می باشد:

  • حساسیت ناگهانی، شدید به گرما یا سرما
  • حساسیت هنگام جویدن و گاز زدن
  • تورم غدد لنفاوی زیر فک شما
  • افزایش ناگهانی ضربان قلب و کوتاه شدن نفس
  • تب
  • درد حاد زبان و دهان
  • خارش و احساس سوزش در پوست
  • سر درد مزمن
  • سردرگمی ذهنی
  • مسائل تنفسی
  • افتادگی پلک ها
  • مشکلات بینایی
  • تورم در گونه، صورت و گردن
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • کم آبی بدن و حتی گاهی دل درد
  • احساس گیجی

خطرات پخش شدن عفونت دندان در بدن

عفونت دندان یکی از شایع ترین عفونت های سر و گردن است. خطرات بروز این عفونت تنها مختص خود دندان یا فضای دهانی نیست. بلکه می تواند زمینه ساز بیماری های جدی در فرد شود. به همین دلیل ریشه یابی و درمان به موقع آن از اهمیت بالایی برخوردار است. خطرات ناشی از پخش عفونت دندان در بدن عبارتند از:

زوال عقل 

باکتری های عفونت دندان می توانند پس از ورود به جریان خون، خود را به سلول های مغزی رسانده و آنها را از بین ببرند. مواد شیمیایی ترشح شده از لثه عفونی این فرآیند را تسریع می کند. درگیر شدن کانال های عصبی یکی دیگر از تاثیرات منفی این نوع عفونت بر مغز است. در نتیجه احتمال بروز بیماری هایی نظیر آلزایمر یا زوال عقل افزایش می یابد.

علائم پخش شدن عفونت دندان در بدن

علائم پخش شدن عفونت دندان در بدن

سلولیت

نفوذ عفونت باکتریایی از دندان به پوست موجب سلولیت می شود. در این شرایط، چربی زیر پوست یا غشای میان پوستی در معرض حمله باکتری ها قرار می گیرند. قرمزی، تورم و احساس درد در محل درگیر از جمله علائم سلولیت هستند که به مرور زمان گسترش می یابد. پوست صورت و گردن بیشتر از سایر نواحی بدن در معرض آسیب عفونت دندان قرار دارند.

حتما بخوانید:

ارتودنسی متحرک چیست؟

آبسه

عفونت و باکتری ها می‌توانند در بخش های مختلف دهان تجمع یافته و تشکیل آبسه دهند. آبسه ممکن است درون بافت نرم دندان (پری اپیکال)، لثه (جینجیوال) یا استخوان نگهدارنده دهان (پریودنتال) ایجاد شود. آبسه در صورت بی توجهی به از دست رفتن دندان یا استخوان درگیر ختم می شود. همچنین آسیب دیدگی سینوس ها و ر های مغزی در چنین شرایطی افزایش می یابد.

آسیب اندام های داخلی 

مطالعات انجام شده نشان می دهد که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. دلیل این موضوع را می توان به باکتری های عفونت دندان نسبت داد که وارد جریان خون می شوند. سپس درون رگ ها رسوب کرده و با تشکیل پلاک دیواره را سخت می کنند. در اصطلاح علمی به این پدیده آترواسکلروز گفته می شود. نتیجه این فرآیند، انسداد رگ ها و افزایش حملات قلبی است. انسداد رگ ها فشار خون را نیز افزایش داده و احتمال سکته مغزی را بیشتر می کند.

اگر باکتری ها به شکل مستقیم خود را به قلب رسانده و موجب عفونت در غشای داخلی قلب شوند، بیماری اندوکاریت ایجاد می شود. افزایش فشار خون علاوه بر زمینه سازی برای بیماری های قلبی عروقی به کلیه نیز آسیب وارد می کند. قند خون بالا یکی دیگر از تبعات این عفونت ها است که زمینه ساز ابتلا به دیابت می باشد. به این موارد می توان انسداد ریه (COPD)، عفونت ریه و عفونت مجازی تنفسی را نیز اضافه کرد.

درگیر شدن اعضای صورت یا گردن

با توجه به اینکه دندانی که دچار مشکل شده است در کدام قسمت فک قرار گرفته است، بخش های مختلفی از صورت می تواند درگیر می شوند. به عنوان مثال در صورتی که عفونت در یکی از دندان های موجود در فک بالا رخ دهد حفره بینی، سینوس ها، زیر چشم و گونه ها نیز دچار تورم یا عفونت می شوند. اما در شرایطی که عفونت در فک پایین باشد، حلق، زیر زبان، بناگوش آسیب می بیند؛ به طوری که بلع، باز کردن دهان یا تنفس به سختی صورت می گیرد.

استئومیلیت

استئومیلیت یا عفونت مغز استخوان یکی از عوارض پخش عفونت دندان در بدن و در قسمت استخوان هاست. زیرا باکتری های عفونت دندانی وارد خون شده و می توانند خود را به بافت استخوانی برسانند. این اختلال معمولاً استخوان های اطراف دندان را درگیر می کند. درد شدید، قرمزی، بی حالی و گرمی از جمله علائم بروز این مشکل هستند. بی توجهی به این علائم موجب گسترش عفونت به استخوان و مفاصل اطراف شده و شرایط را حادتر می کند.

علائم پخش شدن عفونت دندان در بدن

علائم پخش شدن عفونت دندان در بدن

ترومبوز سینوس کاورنوس

در برخی شرایط سینوس کاورنوس موجود در بخش مغز به دلیل گسترش عفونت از دندان، بینی یا گوش دچار گرفتگی با لخته خون می شود. تورم یک طرفه، قرمزی چشم و خونریزی شبکیه، افتادن پلک، تب، سردرد، کاهش بینایی از جمله علائم این اختلال هستند. زنان بیشتر از مردان در معرض بروز این اختلال قرار دارند.

پیشگیری از عفونت دندان

مواردی که رعایت آن ها باعث به حداقل رساندن خطر عفونت دندان می شود.

  • دندان های خود را دو بار در روز با یک خمیر دندان مناسب مسواک بزنید.
  • بلافاصله پس از مسواک زدن چیزی نخورید و ننوشید.
  • برای تمیز نگه داشتن دهان خود از دهان شویه استفاده کنید.
  • اگر بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارید، از مصرف غذا های شیرین و نوشیدنی های گازدار خودداری کنید.
  • در فواصل منظم به دندان پزشک مراجعه کنید.

کلام آخر

عفونت دندان یکی از مشکلات شایع دهان و دندان است که با درد، حساسیت به فشار، قرمزی، بو و طعم بد همراه می باشد. این عفونت نیز همانند سایر عفونت ها قابلیت گسترش و انتشار به بافت ها، استخوان ها، پوست و اندام های داخلی بدن را دارا است. به همین دلیل عدم درمان به موقع آن عوارض جدی بر جای می‌گذارد که از جمله آنها می توان به بیماری های قلبی عروقی، کلیوی، مغزی، تنفسی، التهاب مغز استخوان و التهاب پوست اشاره کرد. بنابراین ضروری است که به نشانه‌های پخش عفونت دندان در بدن توجه شود تا از مشکلات جدی پیشگری شود.

موضوعات مرتبط: آبسه دندان، مسواک زدن


صفحه 4 از 6